Użytkownik:Admin/brudnopis/Aktywa
Jako wyposażenie kwalifikujemy zakup środków o wartości pomiędzy 1500-3500 zł.
Środki o wartości powyżej tego przedziału należy zakwalifikować jako środki trwałe.
Okienko składa się z dwóch tabelek, wykazu środków trwałych i ewidencji odpisów amortyzacyjnych. Zapewne największe zainteresowanie wzbudza ta druga, która może być wypełniana ręcznie lub automatycznie. W tym miejscu wypada zaproponować samodzielne sprawdzenie działania automatu.
Przed zapisem do środków trwałych trzeba zaksięgować sam zakup. Jeżeli wartość netto zakupu przekracza 3500 zł, to księgujemy fakturę VAT do rejestru VAT zakupu z kategorią C oraz do Księgi Dokumentów z kategorią wyłączającą z kosztów np. Q, U. Wówczas kwota podatku VAT zostanie właściwie przeniesiona do VAT-7 i nie powielimy kosztów, bo po rozpoczęciu amortyzacji kosztem będą odpisy. Jeżeli wartość zakupu jest niższa niż 3500, to należy podjąć decyzję o ewentualnym wprowadzeniu na wyposażenie.
Ogólnie mamy następujące rozwiązania:
1. środki trwałe - wartość powyżej 3500
ewidencja środków trwałych metodami: - metody liniowej - metody degresywnej - metody dowolnej innej - zmianę wartości środka w efekcie automatycznie generuje Notę z odpisami amortyzacyjnymi
2. wyposażenie - wartość poniżej 3500 i ( większa od 1500 lub użytkowanie dłuższe od roku ) - wypełniamy specyfikację faktury zakupy ze wskazaniem magazynu "Wyposażenie" 3. koszt jednorazowy - mniejsza od 1500 i użytkowanie krótsze od roku
- wystarczy uproszczone księgowanie faktury (lub w ŚT ze stawką 999,99)
4. leasing operacyjny - amortyzacja na pełnej rachunkowości
- dochodzi odpowiednia dekretacja faktury czynszowej