Użytkownik:Admin/brudnopis/KPiR: Różnice pomiędzy wersjami

Z VatoWiki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Utworzono nową stronę "Vatowiec dla Opornych - informacje istotne tylko z punktu widzenia przedsiębiorcy, prowadzącego ewidencję na zasadach ogólnych Podatkowa Księga Przychodów i Rozcho..."
 
m 1 wersja
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 18:01, 20 cze 2016

Vatowiec dla Opornych - informacje istotne tylko z punktu widzenia przedsiębiorcy, prowadzącego ewidencję na zasadach ogólnych Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów KPiR.

Przychody

W kolumnie 7 podajemy wartość naszej sprzedaży, zarówno towarów, jak i usług.

W kolumnie 8 podajemy różne pozostałe przychody, na przykład odsetki jakie pojawiły się na naszym firmowym rachunku bankowym. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie wyciągu z banku.

Koszty

Kolumna 10 zgodnie z opisem podajemy koszty zakupu towarów handlowych i materiałów według cen zakupu

Kolumna 11 koszty uboczne zakupu (np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze).


Kolumna 12 jest przeznaczona do wpisywania wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i w naturze). Wynagrodzenia w naturze - jeżeli przedmiotem świadczeń w naturze są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej pracodawcy - wpisuje się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców, a w pozostałych przypadkach na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Wpisu dokonuje się na podstawie list płac lub innych dowodów, na których pracownik potwierdza własnym podpisem kwoty otrzymanych wynagrodzeń w gotówce i w naturze. W kolumnie tej ewidencjonuje się również wynagrodzenia wypłacane osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.


Kolumna 13 do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kol. 10-12), z wyjątkiem kosztów, których nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia, urządzeń, opłaty skarbowe, diety na delegacje pracowników jak i właścicieli (dokumentowane Dowodem Wewnętrznym na podstawie rozliczenia delegacji).

Jeśli opłacimy składkę na Fundusz Pracy, to tyle ile zapłaciliśmy możemy wziąć w nasze koszty. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie dowodu zapłaty na konto ZUS.

Przepisy zmuszają nas do posiadania rachunku firmowego, więc koszt jego posiadania bierzemy w koszty. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie wyciągu z banku.


Więcej szczegółów dotyczących prowadzenia KPiR można zobaczyć na stronie Mały Biznes: http://malybiznes.pl/onas/index.htm

FAQ

Wydruk deklaracji PIT-5 dla spółki cywilnej

W przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej wydruk deklaracji PIT-5 należy wykonać dla każdego z wspólników z osobna. W tym celu należy otworzyć okno Słowniki > Firma i właściciele, następnie ustawić kursor na właścicielu i wykonać operację Eksportu do IPS.

Alternatywnie możliwy jest wydruk deklaracji PIT-5 z poziomu Kadrowca. (PRZYDAŁBY SIĘ OPIS - JAK TO ZROBIĆ!!)